Oppitunti lukiossa 13.3.2025
Pidimme oppitunnin kansainvälisestä oikeudesta lukiolaisille. Tässä ohessa videotallenne oppitunnista sekä diat, jotka teimme oppituntia varten. Lopussa on myös palautteet, jotka saimme opiskelijoilta oppitunnin päätteeksi sekä Kahoot:in kysymykset ja oikeat vastaukset sekä tulokset.
Oppituntirunko

Kansainvälisen oikeuden oppitunnin videotallenne
Diat
Argjenta Kelmendi
Marialuisa Leppäkoski
Siiri Haaksi
Opiskelijoiden antamat palautteet


Kahoot:in kysymykset ja oikeat vastaukset




Kahoot:in tulokset


Muiden ryhmäläisten kommentit opetuskerrasta

.Silja Tuominen
Teidän opetuskertanne vaikutti onnistuneelta ja hyvin toteutetulta. Puheenne oli selkeää ja johdonmukaista. Olitte onnistuneet rakentamaan tunnista mielenkiintoisen kokonaisuuden. Erityisesti kansainvälisen oikeuden perusperiaatteiden, toimielinten ja valtion kriteerien käsittely oli hyvin jäsenneltyä. Tämän opetuskerran videon avulla oli itse helppo kerrata opiskellut aihealueet. Jäin yhä pohtimaan valtion kriteereihin liittyen tunnustamisen merkitystä valtion olemassaoloon. Kuten opetusdioilla ja opetuskerralla toitte esille, Montevideon sopimuksessa valtion tulee täyttää kriteerit, jotta voi toimia valtiona. Nämä kriteerit ovat rajattu alue, tehokas hallinto, pysyvä väestö, sekä kyky solmia kansainvälisiä suhteita. Kuitenkin esimerkiksi Palestiina täyttää nämä kriteerit, muttei saa laajalta kansainvälistä tunnustusta, joka vaikuttaa siten, myös valtion toimintaan. Toitte kuitenkin esille hyvin tunnustamisen haasteita ja vanhemman ja uudemman valtion suhdetta tähän liittyen.

Venla Salminen
Olipa mahtava katsoa opetuskertanne. Hienoa että tämä saatiin järjestymään, ja että paikalla oli paljon aiheesta kiinnostuneita.
Oppitunti oli mielenkiintoinen, ja luotu tarpeeksi yksinkertaiseksi jotta aiheen voi kunnolla ymmärtää. Kohdeyleisön osaaminen oli hyvin mietitty. Riitojenratkaisumenettelyt oli erityisen mielenkiintoisesti rakennettu ns. taulukkoon joka mahdollista helpon vertailun. Löysin tästä osiosta myös valtavasti liittymiä omaan osioomme, sekä myös muiden kurssilaisten osioihin. Olisin toivonut ehkä astetta tarkempaan eroavaisuuksien punnintaa etenkin riitojenratkaisumenettelyjen kohdalla, mutta koska kyseessä oli oppitunti ja tiukka aikataulu ei tälle olisi ollutkaan mahdollisuutta. Myös ehkä kahootin kohdalla oikeiden vastauksien kertaaminen lopuksi olisi ollut hauskaa. Pohdin videon aikana myös itse kysymyksiä, joista muutamaa jäin miettimään. Materiaali toimi itselleni hyvänä lämmittelynä muihin opetusvideoihin, kiitos siitä!

Klikkaa tästä ja aloita kirjoittamaan. Quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit.